vrijdag 8 maart 2019

Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet

Concentratie is het vasthouden van het denken binnen een begrensde, mentale ruimte (het object van de concentratie) (YS 3.1)

“Mogen we een tiktok-filmpje opnemen in de yogales?”, vroegen de drie meiden met een luide stem. Hun yogales zou pas om 15.00 uur beginnen, maar ze stonden al een kwartier ongeduldig te wachten. Met hun mobiel natuurlijk in de hand, ondertussen een selfie makend en druk pratend. “Mmm, wat zou jullie filmpje te maken kunnen hebben met de les?”, was mijn antwoord. Het bleef even stil, ik wachtte nieuwsgierig af op wat komen ging. Maar er kwam niets, hun aandacht was al weer gericht op de “groep 8 app”, waar de laatste roddel in werd besproken. Een lekker begin van de les, mompelde ik binnensmonds, terwijl ik op mijn yogakussentje plaatsnam.

“Ik heb zojuist buiten een eerste bloem aan de struik gevonden en die voor jullie meegenomen…” begon ik de les. De mobieltjes waren inmiddels op “stil” gezet en nadat iedereen op zijn eigen yogamatje zat, leek het of de rust was teruggekeerd. Zeker toen ik ze het raadsel voorlegde: “Wij kunnen binnen 1 minuut van die ene bloem wel 12 bloemen maken.” “Onmogelijk”. Maar er kwamen langzamerhand wat suggesties. “Gewoon met je ogen dicht”, opperde iemand. “Ja, of een foto maken en die doorsturen naar 12 anderen”. Ik besloot mijn spiegeltje uit de koffer te pakken en de verwondering was groot. “Wow”.

Het gewone denken van de mens wordt volgens Patanjali in de Yoga Sutra’s geniaal in kaart gebracht met behulp van letters: A B C D E F G. Waarbij iedere letter voor een nieuwe gedachte staat die vliegensvlug bij je op kan komen, veelal door associatief denken. Wanneer je je enigszins kunt concentreren, dan zou je het alsvolgt kunnen zien: A A C A A B A D. En wanneer je helemaal in 1 object van meditatie op kan gaan, dan wordt het: A A A A A A A. De verstrooiingen worden steeds minder en de concentratie neemt steeds meer toe. Eenpuntige gerichtheid.

Voor ik verder ga, wil ik je vragen om eens even een blik te werpen op een bloem bij jou in huis. Gewoon een paar minuten naar kijken. Gelukt? Dat is precies wat de kinderen deze les ook deden. Ze keken een paar minuten naar een bloemenmandala. Waarna aan het eind van de yogales naar precies dezelfde mandala nog eens werd gekeken. Wat bleek? “Ik zie nu veel meer details!”, “Het lijkt wel of ik de roos in het midden werd”, “Het was me helemaal niet opgevallen dat er zo’n kleurige bladerkrans om heen zat”. En zo gingen ze nog even door. Je kunt het zelf ook ervaren door na een aantal yogaoefeningen nog eens naar diezelfde bloem in huis te kijken. En?

Yoga leidde in deze les dus tot minder verstrooiingen en eenpuntige gerichtheid. Maar er bleken meer effecten te zijn. “Ik voel me nu net zo ontspannen als in de natuur”, verzuchtte een meisje met rode wangen en een twinkel in de ogen. “Ik werd zo blij dat het me uiteindelijk lukte om die moeilijke houding toch een paar tellen vol te houden”, vertelde een ander trots. En dan waren er nog twee meiden in slaap gevallen. “Ja, dat komt omdat ze ’s avonds laat op hun mobiel stiekem tiktok-filmpjes kijken…”wist hun vriendin te vertellen. Ze glimlachte er bij.



De Spirituele Lessen trachten de Yoga Sutra's tot leven te brengen. Boven iedere les vind je dan ook een sutra waar de les naar kan verwijzen. Misschien kom jij door zelfstudie en dieplezen weer tot andere realisaties. Dat is de weg van de innerlijke wijsheid.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Mag het licht uit?

  Kayendriya Siddhir Asuddhi Kshayat Tapasah. Volmaaktheid van de zintuigelijke organen en het lichaam (komt) na het teniet doen van onzuive...