vrijdag 19 oktober 2018

Eerst zien dan geloven

Concentratie is het vasthouden van het denken binnen een begrensde, mentale ruimte (het object van concentratie) (YS 3.1)

"Neem je straks dat Star Wars-spel mee?" Het appje dat ik een uur voor de yogales kreeg, was slechts kort. Maar ik voelde het verlangen er door heen. Deze jongen had zich de hele week al verheugd om met zijn gedachtekracht een balletje te laten opstijgen. Want dat was het Star wars-spel. "De headset meet je hersengolven en wanneer je een complete focus hebt op het balletje, zal het balletje opstijgen. Een oefening in concentratie…" Ongelovig, maar vol verlangen keken ze me aan. Dat wilden ze wel eens proberen. En het liefst meteen.

Nee zeggen
Ik besloot de les te vervolgen over Pratyahara, de vijfde stap in yoga. Een oefening waarbij je steeds meer leert je zinnen en zintuigen onder controle te krijgen. Kinderen die dit leren, kunnen ‘nee’ zeggen tegen de zoveelste zak snoep. En zijn zelf de baas over hun mobiele telefoon. Ze kunnen hem gewoon een dag laten liggen, zonder dat ze getriggerd worden door alle piepjes. Omdat zij de baas zijn en niet de telefoon. En het levert ook nog wat op, volgens een beroemd psychologisch onderzoek met een marshmallow. (die overigens later niet meer helemaal te reproduceren was!) Kinderen die in staat waren om zich te beheersen en niet direct de marshmallow wilden opeten, bleken op latere leeftijd succesvoller te zijn.

Feel the force
We bewaarden het Star Wars-spel tot aan het einde van de les. Want, zo wisten ze: na een yogales ben je lekker ontspannen en kun je je goed concentreren. "Feel the force", moedigde het Star Wars-spel ze aan. De eerste kandidaat keek met grote ogen en vergat zelfs te knipperen. Vol aandacht, maar het balletje ging niet om hoog. De tweede bewoog haar handen erbij, alsof er iets onzichtbaars aangeraakt moest worden. En ja hoor, het balletje ging even omhoog. Ik hoorde vreugdekreten bij de anderen. Nummer drie maakte een briesende ademhaling en kreeg een vuurrood hoofd. Maar ook bij hem ging het balletje niet omhoog. Zoon Jerome zat op de achtergrond en had een grijns op zijn gezicht. Hij wist wat er komen ging...

Wat kun je weten?
Nadat iedereen een poging had gewaagd, bogen we ons over de filosofische vraag die bij deze yogales hoorde: "Wat kun je weten?" En: "Wat kun je geloven?" Daar werd diep over nagedacht. "Ik geloof in God", wist een meisje voorzichtig te vertellen. "Nou, ik alleen als hij voor me staat", was de duidelijke reactie van een ander. "Ik heb gelezen over iemand die bijna dood was en in een witte tunnel kwam en hem toen heeft ontmoet." "Ja, ja." Ik besloot me in het gesprek te mengen: "Geloven jullie mij?" "Ja natuurlijk", riepen ze in koor. En ik biechtte ze op over het Star Wars-spel. dat helemaal niet reageerde op de gedachtekracht, maar op de ingebouwde föhn. "Eerst zien en dan geloven, of eerst geloven en dan zien?" , was de vraag waar ze diep over nadachten. En ze beseften hoe belangrijk het was om altijd een kritische denker te blijven, een filosoof.

Terug naar huis vroeg zoon Jerome: "Mam, kon dat nou wel, met dat Star Wars-spel?" "Je hebt ze gewoon bedrogen. Is je geweten niet gaan knagen?" En ik vertelde hem over mijn afweging om een leugentje als bestwil bij deze les in te zetten. Een les die ze juist hierdoor niet snel zullen vergeten…


De Spirituele Lessen trachten de Yoga Sutra's tot leven te brengen. Boven iedere les vind je dan ook een sutra waar de les naar kan verwijzen. Het kan best zijn dat je door zelfstudie en dieplezen weer tot andere realisaties en toepassingen komt. Dat is de weg van de innerlijke wijsheid.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Mag het licht uit?

  Kayendriya Siddhir Asuddhi Kshayat Tapasah. Volmaaktheid van de zintuigelijke organen en het lichaam (komt) na het teniet doen van onzuive...